NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Под прожектора Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
2685
Под прожектора

Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа

| 15 Октомври 2024, 13:05 ч.
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Снимка © БТА

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа. Такова мнение изрази в интервю музиковедът, журналист и композитор Венециела Найденова, която гостува във Варна, за да представи проект с авторски творби. От 1991 г. тя живее в Швейцария, където развива и преподавателска дейност. 

С музиката си се стараем да предадем позитивно послание на младите хора. Това каза рапърът I.N.I по повод Международния ден на младежта, който бе отбелязан тази вечер с хип-хоп концерт в столичния район Банкя.

Рапърът обясни, че около хип-хоп изпълнителите има стереотипи, затова неговата цел е да помогне в разчупването им и да промени общественото мнение относно тяхното творчество.

„Тази вечер отбелязваме деня на младите в Банкя“, каза заместник-кметът на Банкя Александра Александрова. Тази вечер има хип-хоп парти, част от проекта „Слушай Банкя“, който е по програмата „София – град на младите и активните“ на Столична община, обясни тя. Александрова добави, че идеята за проекта е на актрисата Маргарита Костова, която беше един от участниците в събитието тази вечер. Сред останалите артисти на концерта бяха рапърът I.N.I

Галапремиерата на „Гунди – легенда за любовта“ е събрала 8000 души в зала „Арена 8888 София“ на 9 октомври вечерта, съобщават продуцентите от „Междинна станция“. 

По думите им филмът е излъчен на 30-метров екран, най-големият създаван у нас, с цел прожекцията да бъде още по-завладяваща и да потопи зрителите максимално в историята на един от най-обичаните българи. Сред специалните гости на прожекцията са били съпругата на Георги Аспарухов – Величка Маркова, и синът им Андрей Аспарухов. 

Събитието е посрещнало над 1000 специални гости, сред които президентът Румен Радев, Илияна Раева, Наско Сираков, Александра Богданска, Диляна Попова, Виктор Стоянов, Наум Шопов, Евгения Джаферович, Ники Михайлов и Николета Лозанова, Графа. По син килим е преминал и екипът на прод

Изложбата „Разкази от злато и сребро“ на Националния исторически музей (НИМ), която е подготвена специално за 100 годишния юбилей на Държавен културен институт „Културен център „Двореца“ (ДКИ КЦ) Балчик, бе официално открита днес в Каменна зала на културния институт. 

Експозицията ще остане в „Двореца“ до 14 октомври. 

На откриването присъства директорът на НИМ доц. д-р Бони Петрунова, която каза, че в изложбата са включени оригинали на съкровища, както и две копия. Експозицията се състои от 61 предмета, изработени от злато и сребро. Сред предметите има непоказвани до този момент експонати, както и постъпили в последните години във фонда на НИМ. Показани са едни от най-значимите съкровища открити по нашите земи. 

Доцент Петрунова допълни, че не може да определи кой е и любимия артефакт от показаните. 

„Ако кажа, че Над Сент Миклош е на

Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот.

Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“.

„Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“. Това е онзи момент, когато не разумът или чувствата, а само и единствено инстинктивната ни природа е тази, която е в състояние да ни спаси. Но не инстинктът за нападение или за бягство, а онзи аспект на стоицизма - когато въпреки нажежената плоскост под голите ни стъпала, трябва да стиснем зъби и да издържим, да се задържим колкото се може по-дълго в

„Един път на един милион“ е новата песен на Влади Ампов-Графа, съобщават от „Монте мюзик“. По думите им песента следва трендовете на 2024 година с електро-синт поп звучене, мощна дръм секция, ефирни синтезаторни партии и завладяваща модерна мелодична линия, написана от самия изпълнител. 

Той е автор на музиката и аранжимента, а текстът е на Руши Видинлиев. Новото им творческо сътрудничество се случва 20 години, след като Графа създава музиката и бийта за „Хотел 2 звезди".

Видеото към „Един път на един милион" е режисирано от Свилен Славов и заснето от оператора Виктор Добрев на ледена пързалка. Главни действащи лица са Графа, барабанистката Пламена Християнова и актрисата Моника Иванова<

По думите й в Европа има фестивали и концерти за нова музика, но те пак се посещават предимно от професионалисти. „Въпросът е как тя да стигне до всички хора и това е дело на всеки музикант. Той трябва най-напред да я познава, а не да се обучава само по примери от XIX век, както и да приобщава публиката към тези произведения, защото хората ходят на концерти когато познават някого или искат да чуят свой близък, но едва ли ще го направят заради нещо абсолютно неизвестно, дошло от другия край на света, независимо дали има награда „Грами“, смята Найденова.  

Тя обясни, че в едно класическо произведение най-важният принцип е повторението. „В него има някакви теми, след това експозицията се повтаря и хората я запомнят. Докато сега в съвременната музика това се разрушава и искаме да имаме нещо друго. В предишните естетически канони не е било престъпление да се използва друга музика и хората са „рециклирали“ своите произведения, вземали са творби на колеги или от фолклора, от улицата и кабаретата. Днес това се смята за плагиатство, всичко трябва да бъде оригинално, което също е голям проблем. 

През XVIII и XIX век се е слушала само нова музика на живо, защото не е имало възможност тя да се запише и да се възприема по друг начин. Било е скандално два пъти да се изпълнява една опера например, всеки е отивал само на премиера, за да чуе нещо ново. В началото на ХХ век е било интересно да се използва народна музика. После по тези земи имаше социалистически реализъм, който трябваше да докара изкуството близо до народа, да има мажорни акорди и ентусиазъм, иначе произведението не получаваше гражданственост“, каза Найденова. 

Тя смята, че всеки артист, който живее в пулса на времето, реагира на събитията около нас и това важи и за съвременните композитори, но ние опознаваме доста по-късно техните произведения, защото не получават гласност. Тя даде за пример опера, чиято премиера се е състояла наскоро в Женевската опера и е третирала проблема с бежанците. 

Голямо значение за слабото популяризиране на съвременната музика има липсата на критика и специализирани медии. По думите на Найденова специалистите пишат в научни издания, които се четат от много малко хора. „За да има общодостъпна критика, трябва вестникът да задели място, тоест и пари за това, а печатните издания са притиснати от издателски групи, които искат да печелят, което става само посредством реклама или служене на политически и идеологически цели. Мястото на критиката намалява и се стига дотам, че почти не съществува. Десет реда анонс за концерт е обява, а не статия. В Романска Швейцария, където живея, има специализирани издания за музика. Има вестник Le Temps, който е вързан с Le Monde, и понякога печата критика и рецензии, но мънички. Голям бива материалът при някакъв скандал, защото това е, което продава и е на първа страница. Има и „Швейцарски музикален вестник“, където са се обединили всички асоциации и съюзи, но там постоянно има съкращения на журналисти. Хората протестират, искат нормална информация, но нещата стоят така“, сподели тя. 

Рапърът Тайлър дъ Криейтър запази челната си позиция в класацията на „Билборд“ за албуми с CHROMAKOPIA, съобщи сайтът на изданието.

Запазвайки първенството си, изпълнителят отбелязва 2-ра последователна седмица на върха в чарта с 160 000 еквивалентни продадени единици за едноседмичния период на отчитане.

CHROMAKOPIA е първият албум на рапъра, който прекарва две последователни седмици под номер 1. Преди това той отбеляза две непоследователни седмици под номер 1 с Call Me If You Get Lost (2021) and Igor (2019).  CHROMAKOPIA е седмият албум на рапъра, който намира място в Топ 10.

Второ място в класацията заема певицата Сабрина Карпентър с 68 000 продадени еквивалентни единици от албума Short n` Sweet. Миналата седмица Карпентър беше на трета позиция.

На трета позиция е рапърът Лил Узи Верт с албума си Eternal Atake 2 с 59 000 спечелени екв

Държавна опера-Пловдив открива новия творчески сезон в Световния ден на музиката - 1 октомври, със симфоничен концерт под диригентството на Григор Паликаров.

Това съобщиха от пресцентъра на музикалната институция. Солисти ще бъдат представители на две поколения цигулари - Мичо Димитров и Виктор Тренев.

В програмата са включени произведения от Панчо Владигеров, Георги Златев, Пабло Де Сарасате, Камий Сен-Санс и Клод Дебюси.

Един от рядко изпълняваните шедьоври на Моцарт-  „Милосърдието на Тит“, ще открие оперния сезон на 5 октомври.

Спектакълът, който беше част от програмата на Opera Open 2023 на Античния театър, се пренася премиерно на закрита сцена от водещия режисьор Вера Немирова под палката на Деун Лий, артистичен директор на фестивала Bell’Opera, Италия.

Концертът „Песни на една душа, отлитаща към Рая“, по

Русенският музей получи като дарение шестнайсетмилиметров кинопрожекционен апарат "Украйна 5".

Той е произведен преди 50 години и е притежание на Едварт Лебикян, като е използван за домашни прожекции. Това съобщи Силвия Трифонова от културния институт. 

Тя обясни, че читалища, клубове и места, в които е имало подвижни кина, са се снабдявали с киноленти по заявка, изпълнявана от съществуващото тогава Държавно предприятие "Разпространение на филми" - Горна Оряховица, а пратките пристигали в специални кутии чрез Български държавни железници. 

Дарението включва и оригинален звукоусилвател, предназначен за машината.

Трифонова каза още, че Едварт Лебикян и неговият брат Хачик Лебикян са запалени кинолюбители, а страстта им към киното и фотографията се формира от баща им. 

Двамата братя дарили на музея в края на миналата година стъклени

Ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков подрежда юбилейна изложба. Експозицията е озаглавена „Нео Ренесанс“ и ще бъде представена в галерия „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници (СБХ) от 8 до 29 ноември, съобщават организаторите.

Куратор на изложбата е Десислава Зафирова. 

Георги Янков е роден на 1 януари 1964 в София. Завършил е Средно художествено училище по приложни изкуства – София, а след това - и Националната художествена академия. Професор е в катедра „Плакат и визуална комуникация“, дисциплини: плакат; екранна графика. Председател е на New vision international group и член на упавителния съвет на секция „Графичен дизайн“ в СБХ. Автор е на няколко самостоятелни изложби. 

/ВСР

С концерта „Да послушаме кино“ на Плевенската филхармония в Попово тази вече бе закрито 12-ото издание на фестивала за операторско майсторство „Златното око“ в памет на Димо Коларов.

Тази година статуетката на фестивала отиде при оператора Веселин Христов за филма „Уроците на Блага“.

Поради служебен ангажимент в Германия, наградата получи асистент-операторът Симеон Киров, връчена му от кмета на града-домакин Людмил Веселинов.

Церемонията по награждаването на отличените оператори и филми бе в дома на културата „Димо Коларов“. Гостите на града и участниците в културния форум бяха посрещнати по червен килим, а водещ бе журналистът Ники Кънчев.

Фестивалът за операторско майсторство „Златното око” се провежда в родния град на Коларов от 1998 г. Мисията и основната цел на фестивала за операторско май

Част от решението на проблема с достъпа до съвременна музика според нея са фестивалите, защото програмите се подготвят от специалисти и професионалисти представят творбите, но и при тях трябва да се внимава да не се тръгне по меркантилна линия, защото те трябва да имат образователен ефект. 

Венециела Найденова каза, че композира само когато непременно има необходимост да запише това, което „пее“ в нея. „Като по-млада съчинявах по-сложно, но после, може би от опита с годините, осъзнаваме, че не е необходимо да покажем всички техники, които сме научили. Друго типично за мен е, че съм композиторка и като повечето жени имам семейство, работа и още много неща на главата, затова моите форми са много кратки. От музикална гледна точка в тях има често серийна техника, типична за ХХ век, но сериите са третирани свободно и са едва забележими за ухото, има модални звучности и понякога хроматични цитати“, уточни композиторката. 

Тя е гостувала на Софийски музикални седмици, където са представяни нейни произведения, както и във Варна и в Плиска, където организира фестивал. В концерта във Варна прозвучаха Старобългарски хорал за пиано, Песен за кларинет, Три строфи за цигулка, „Мечтани изображения" за пиано, песни по Федерико Гарсиа Лорка и Адалберт Шамисо - в стила на Шуман, част от неговия цикъл „Любовта и живота на жената“, както и световна премиера на песен по хайку на Пиер Югли на френски език. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Изложба в галерия „Ракурси“ представя непоказвани досега творби на над 15 български художници, творили през 20-и век, съобщават организаторите. Експозицията ще може да ...
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година, съобщиха от екипа й. Тази година близо 50 веч ...
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Бет Харт, наричана „музикалното чудо Бет”, „преродената Джанис Джоплин” и „огнената кралица на блус и рок музиката“, идва отново в България на 2 ...
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Много е важно това, което ни давате, защото така ще продължим още поне трийсетина години, каза Атанас Пенев на публиката в зала 1 на НДК. На 20 ноември бе първият от двата концерт ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречен ...
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
Тикер в 00:00 ч.
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще ...
Начало Под прожектора
2685
Под прожектора

Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане.Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват.

| 15 Октомври 2024, 13:05 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Снимка © БТА

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа. Такова мнение изрази в интервю музиковедът, журналист и композитор Венециела Найденова, която гостува във Варна, за да представи проект с авторски творби. От 1991 г. тя живее в Швейцария, където развива и преподавателска дейност. 

По думите й в Европа има фестивали и концерти за нова музика, но те пак се посещават предимно от професионалисти. „Въпросът е как тя да стигне до всички хора и това е дело на всеки музикант. Той трябва най-напред да я познава, а не да се обучава само по примери от XIX век, както и да приобщава публиката към тези произведения, защото хората ходят на концерти когато познават някого или искат да чуят свой близък, но едва ли ще го направят заради нещо абсолютно неизвестно, дошло от другия край на света, независимо дали има награда „Грами“, смята Найденова.  

С музиката си се стараем да предадем позитивно послание на младите хора. Това каза рапърът I.N.I по повод Международния ден на младежта, който бе отбелязан тази вечер с хип-хоп концерт в столичния район Банкя.

Рапърът обясни, че около хип-хоп изпълнителите има стереотипи, затова неговата цел е да помогне в разчупването им и да промени общественото мнение относно тяхното творчество.

„Тази вечер отбелязваме деня на младите в Банкя“, каза заместник-кметът на Банкя Александра Александрова. Тази вечер има хип-хоп парти, част от проекта „Слушай Банкя“, който е по програмата „София – град на младите и активните“ на Столична община, обясни тя. Александрова добави, че идеята за проекта е на актрисата Маргарита Костова, която беше един от участниците в събитието тази вечер. Сред останалите артисти на концерта бяха рапърът I.N.I

Галапремиерата на „Гунди – легенда за любовта“ е събрала 8000 души в зала „Арена 8888 София“ на 9 октомври вечерта, съобщават продуцентите от „Междинна станция“. 

По думите им филмът е излъчен на 30-метров екран, най-големият създаван у нас, с цел прожекцията да бъде още по-завладяваща и да потопи зрителите максимално в историята на един от най-обичаните българи. Сред специалните гости на прожекцията са били съпругата на Георги Аспарухов – Величка Маркова, и синът им Андрей Аспарухов. 

Събитието е посрещнало над 1000 специални гости, сред които президентът Румен Радев, Илияна Раева, Наско Сираков, Александра Богданска, Диляна Попова, Виктор Стоянов, Наум Шопов, Евгения Джаферович, Ники Михайлов и Николета Лозанова, Графа. По син килим е преминал и екипът на прод

Изложбата „Разкази от злато и сребро“ на Националния исторически музей (НИМ), която е подготвена специално за 100 годишния юбилей на Държавен културен институт „Културен център „Двореца“ (ДКИ КЦ) Балчик, бе официално открита днес в Каменна зала на културния институт. 

Експозицията ще остане в „Двореца“ до 14 октомври. 

На откриването присъства директорът на НИМ доц. д-р Бони Петрунова, която каза, че в изложбата са включени оригинали на съкровища, както и две копия. Експозицията се състои от 61 предмета, изработени от злато и сребро. Сред предметите има непоказвани до този момент експонати, както и постъпили в последните години във фонда на НИМ. Показани са едни от най-значимите съкровища открити по нашите земи. 

Доцент Петрунова допълни, че не може да определи кой е и любимия артефакт от показаните. 

„Ако кажа, че Над Сент Миклош е на

Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот.

Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“.

„Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“. Това е онзи момент, когато не разумът или чувствата, а само и единствено инстинктивната ни природа е тази, която е в състояние да ни спаси. Но не инстинктът за нападение или за бягство, а онзи аспект на стоицизма - когато въпреки нажежената плоскост под голите ни стъпала, трябва да стиснем зъби и да издържим, да се задържим колкото се може по-дълго в

„Един път на един милион“ е новата песен на Влади Ампов-Графа, съобщават от „Монте мюзик“. По думите им песента следва трендовете на 2024 година с електро-синт поп звучене, мощна дръм секция, ефирни синтезаторни партии и завладяваща модерна мелодична линия, написана от самия изпълнител. 

Той е автор на музиката и аранжимента, а текстът е на Руши Видинлиев. Новото им творческо сътрудничество се случва 20 години, след като Графа създава музиката и бийта за „Хотел 2 звезди".

Видеото към „Един път на един милион" е режисирано от Свилен Славов и заснето от оператора Виктор Добрев на ледена пързалка. Главни действащи лица са Графа, барабанистката Пламена Християнова и актрисата Моника Иванова<

Тя обясни, че в едно класическо произведение най-важният принцип е повторението. „В него има някакви теми, след това експозицията се повтаря и хората я запомнят. Докато сега в съвременната музика това се разрушава и искаме да имаме нещо друго. В предишните естетически канони не е било престъпление да се използва друга музика и хората са „рециклирали“ своите произведения, вземали са творби на колеги или от фолклора, от улицата и кабаретата. Днес това се смята за плагиатство, всичко трябва да бъде оригинално, което също е голям проблем. 

През XVIII и XIX век се е слушала само нова музика на живо, защото не е имало възможност тя да се запише и да се възприема по друг начин. Било е скандално два пъти да се изпълнява една опера например, всеки е отивал само на премиера, за да чуе нещо ново. В началото на ХХ век е било интересно да се използва народна музика. После по тези земи имаше социалистически реализъм, който трябваше да докара изкуството близо до народа, да има мажорни акорди и ентусиазъм, иначе произведението не получаваше гражданственост“, каза Найденова. 

Рапърът Тайлър дъ Криейтър запази челната си позиция в класацията на „Билборд“ за албуми с CHROMAKOPIA, съобщи сайтът на изданието.

Запазвайки първенството си, изпълнителят отбелязва 2-ра последователна седмица на върха в чарта с 160 000 еквивалентни продадени единици за едноседмичния период на отчитане.

CHROMAKOPIA е първият албум на рапъра, който прекарва две последователни седмици под номер 1. Преди това той отбеляза две непоследователни седмици под номер 1 с Call Me If You Get Lost (2021) and Igor (2019).  CHROMAKOPIA е седмият албум на рапъра, който намира място в Топ 10.

Второ място в класацията заема певицата Сабрина Карпентър с 68 000 продадени еквивалентни единици от албума Short n` Sweet. Миналата седмица Карпентър беше на трета позиция.

На трета позиция е рапърът Лил Узи Верт с албума си Eternal Atake 2 с 59 000 спечелени екв

Държавна опера-Пловдив открива новия творчески сезон в Световния ден на музиката - 1 октомври, със симфоничен концерт под диригентството на Григор Паликаров.

Това съобщиха от пресцентъра на музикалната институция. Солисти ще бъдат представители на две поколения цигулари - Мичо Димитров и Виктор Тренев.

В програмата са включени произведения от Панчо Владигеров, Георги Златев, Пабло Де Сарасате, Камий Сен-Санс и Клод Дебюси.

Един от рядко изпълняваните шедьоври на Моцарт-  „Милосърдието на Тит“, ще открие оперния сезон на 5 октомври.

Спектакълът, който беше част от програмата на Opera Open 2023 на Античния театър, се пренася премиерно на закрита сцена от водещия режисьор Вера Немирова под палката на Деун Лий, артистичен директор на фестивала Bell’Opera, Италия.

Концертът „Песни на една душа, отлитаща към Рая“, по

Русенският музей получи като дарение шестнайсетмилиметров кинопрожекционен апарат "Украйна 5".

Той е произведен преди 50 години и е притежание на Едварт Лебикян, като е използван за домашни прожекции. Това съобщи Силвия Трифонова от културния институт. 

Тя обясни, че читалища, клубове и места, в които е имало подвижни кина, са се снабдявали с киноленти по заявка, изпълнявана от съществуващото тогава Държавно предприятие "Разпространение на филми" - Горна Оряховица, а пратките пристигали в специални кутии чрез Български държавни железници. 

Дарението включва и оригинален звукоусилвател, предназначен за машината.

Трифонова каза още, че Едварт Лебикян и неговият брат Хачик Лебикян са запалени кинолюбители, а страстта им към киното и фотографията се формира от баща им. 

Двамата братя дарили на музея в края на миналата година стъклени

Ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков подрежда юбилейна изложба. Експозицията е озаглавена „Нео Ренесанс“ и ще бъде представена в галерия „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници (СБХ) от 8 до 29 ноември, съобщават организаторите.

Куратор на изложбата е Десислава Зафирова. 

Георги Янков е роден на 1 януари 1964 в София. Завършил е Средно художествено училище по приложни изкуства – София, а след това - и Националната художествена академия. Професор е в катедра „Плакат и визуална комуникация“, дисциплини: плакат; екранна графика. Председател е на New vision international group и член на упавителния съвет на секция „Графичен дизайн“ в СБХ. Автор е на няколко самостоятелни изложби. 

/ВСР

С концерта „Да послушаме кино“ на Плевенската филхармония в Попово тази вече бе закрито 12-ото издание на фестивала за операторско майсторство „Златното око“ в памет на Димо Коларов.

Тази година статуетката на фестивала отиде при оператора Веселин Христов за филма „Уроците на Блага“.

Поради служебен ангажимент в Германия, наградата получи асистент-операторът Симеон Киров, връчена му от кмета на града-домакин Людмил Веселинов.

Церемонията по награждаването на отличените оператори и филми бе в дома на културата „Димо Коларов“. Гостите на града и участниците в културния форум бяха посрещнати по червен килим, а водещ бе журналистът Ники Кънчев.

Фестивалът за операторско майсторство „Златното око” се провежда в родния град на Коларов от 1998 г. Мисията и основната цел на фестивала за операторско май

Тя смята, че всеки артист, който живее в пулса на времето, реагира на събитията около нас и това важи и за съвременните композитори, но ние опознаваме доста по-късно техните произведения, защото не получават гласност. Тя даде за пример опера, чиято премиера се е състояла наскоро в Женевската опера и е третирала проблема с бежанците. 

Голямо значение за слабото популяризиране на съвременната музика има липсата на критика и специализирани медии. По думите на Найденова специалистите пишат в научни издания, които се четат от много малко хора. „За да има общодостъпна критика, трябва вестникът да задели място, тоест и пари за това, а печатните издания са притиснати от издателски групи, които искат да печелят, което става само посредством реклама или служене на политически и идеологически цели. Мястото на критиката намалява и се стига дотам, че почти не съществува. Десет реда анонс за концерт е обява, а не статия. В Романска Швейцария, където живея, има специализирани издания за музика. Има вестник Le Temps, който е вързан с Le Monde, и понякога печата критика и рецензии, но мънички. Голям бива материалът при някакъв скандал, защото това е, което продава и е на първа страница. Има и „Швейцарски музикален вестник“, където са се обединили всички асоциации и съюзи, но там постоянно има съкращения на журналисти. Хората протестират, искат нормална информация, но нещата стоят така“, сподели тя. 

Част от решението на проблема с достъпа до съвременна музика според нея са фестивалите, защото програмите се подготвят от специалисти и професионалисти представят творбите, но и при тях трябва да се внимава да не се тръгне по меркантилна линия, защото те трябва да имат образователен ефект. 

Венециела Найденова каза, че композира само когато непременно има необходимост да запише това, което „пее“ в нея. „Като по-млада съчинявах по-сложно, но после, може би от опита с годините, осъзнаваме, че не е необходимо да покажем всички техники, които сме научили. Друго типично за мен е, че съм композиторка и като повечето жени имам семейство, работа и още много неща на главата, затова моите форми са много кратки. От музикална гледна точка в тях има често серийна техника, типична за ХХ век, но сериите са третирани свободно и са едва забележими за ухото, има модални звучности и понякога хроматични цитати“, уточни композиторката. 

Тя е гостувала на Софийски музикални седмици, където са представяни нейни произведения, както и във Варна и в Плиска, където организира фестивал. В концерта във Варна прозвучаха Старобългарски хорал за пиано, Песен за кларинет, Три строфи за цигулка, „Мечтани изображения" за пиано, песни по Федерико Гарсиа Лорка и Адалберт Шамисо - в стила на Шуман, част от неговия цикъл „Любовта и живота на жената“, както и световна премиера на песен по хайку на Пиер Югли на френски език. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Творчески отражения
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
Калейдоскоп
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.